Det är tydligen fel på oss kunder…

En trend på senare år är att peka ut verksamhetens kunder som ett problem. Det påstås vara fel på kunden som stör eller förstör för leverantören, eller inte förstår dess förutsättningar. Annat var det förr, då hade minsann kunden behov, förväntningar och beteende som stämde med leverantörens arbetssätt och förmågor.

Trenden märks framför allt inom offentlig sektor. Tydligen sköter vi oss inte som patienter, kommuninvånare, skattebetalare, föräldrar osv. Vi borde veta bättre för det gjorde man förr påstås det. I täten för detta sätt att se på kunderna går företrädare för skolans värld. Varje månad sprids inlägg om att det minsann är fel på både elever och föräldrar. Senast var det ett debattinlägg i Aftonbladet där en lärare lät meddela att ”jag är så förbannad på alla er föräldrar”. Själv är läraren bakom texten jätteduktig. Han visar inte för eleverna att han är ilsken.

Men skolan är inte ensam utan varianterna på indignerad kundkritik är många. Kunden är dum som inte köper våra tjänster, inte kommer på rätt tid, kommer för mycket, inte talar väl om oss, inte gör som vi säger osv. Det är tydligen fel på oss kunder.

Det är oroväckande att stora delar av offentlig sektor inte i större utsträckning funderar på hur den kan anpassa sig för den verklighet som faktiskt råder snarare än att värdera den och skylla på den. Den verksamhet som har behov av att läxa upp sina kunder och intressenter har sannolikt seriösa problem och skulle behöva börja i en annan ände. Ältandet om hur det borde varit och varför det var bättre för, eller att barndomens jular alltid var vita och enbart levererade hårda klappar, ligger mest i vägen för utveckling.

Av |2016-09-05T23:49:14+00:005 september 2016|Etiketter: , , |Inga kommentarer

Skriv gärna en kommentar