”Vi har slarvat bort ditt paket. Ha en bra dag!”

”Som ett brev på Posten”, hur gammal ska man vara för att förknippa det uttrycket med något positivt? Medan trenden är att intresset för kunden behöver nå nya nivåer finns det alltjämt organisationer som får de medelmåttiga att glänsa.

I november köpte jag några unika begagnade bildelar av en privatperson i Phenix City, Alabama. Säljaren Daryl postade paketet den 28 november och under två veckor kunde jag följa det på spårningssidan för US Postal Service. Paketet transporterades norrut, från delstat till delstat i en östlig båge via bl a West Virginia för att hamna i Chicago den 10 december. Därifrån gick paketet till Köpenhamn dit det anlände med flyg redan dagen efter. Nästa registrerade händelse är förtullning i Sverige den 18 december. Här försvann med andra ord en vecka men belastningen så nära jul är kanske hög tänkte jag och lät mig hållas. Och redan den 20 december knackade PostNord på vår dörr för att lämna över paketet, strax efter 13.00. Men ingen var hemma då förstås. Tänk att PostNord tar sig tid att köra runt och knacka dörr på ren chans, annars är det ju många som är stressade innan jul och tvingas jobba så smart som möjligt. (Se tidigare inlägg https://andersljungberg.nu/2016/03/17/vi-kommer-pa-hemlig-tid-va-ar-du-inte-hemma/)

Det var nu det intressanta började. Dagen efter kunde jag läsa på PostNords spårningssida att paketet var på väg till närmaste utlämningsställe och att en avi skulle skickas hem till mig så att jag kunde hämta ut paketet. Nästa dag stod samma meddelande. Nästa dag stod samma meddelande. Nästa dag stod samma meddelande. Nästa dag stod samma meddelande. Nästa dag stod samma meddelande. Nästa dag stod samma meddelande. Ja, du fattar. Men det var kanske inte så konstigt, nu var det mellandagar och jag började ana att PostNord hade mycket att göra även efter jul. Så nästa dag stod samma meddelande. Och nästa dag stod samma meddelande. Ja faktiskt ända fram till den 2 januari stod samma meddelande. Den 3 januari stod det inte längre någonting alls. Det var tomt. Jag var dock lätt naiv och tänkte att det nog betydde att avin skulle dyka upp i brevlådan vilken dag som helst.

Men varken avi eller paket dök upp. Den 9 januari var det dags att börja kommunicera med PostNord. Två veckors skriftväxling sammanfattas förkortat nedan.

Hej. När får jag mitt paket CV045249362US? Har varit på väg sedan 18 december från Toftanäs till Löddeköpinge (30 km)?

Hej, tack för ditt mail. Jag rekommenderar att du kontaktar avsändaren för en eventuell reklamation i det här fallet, då paketet bara verkar snurra runt. Eftersom det är avsändaren du har köpt tjänsten och frakten hos, är det hos dem du bör upprätta en reklamation. Det är även dem som fysiskt sätt äger försändelsen. Beklagar denna olägenhet detta medfört. Hoppas det löser sig för dig snarast. Önskar dig en fortsatt bra dag.

Jag anade direkt att det här kommer att ta tid. Det var tydligen inte alls PostNords bekymmer att paketet ”snurrade runt”. Bättre för PostNord att avsändaren i USA tar tag i detta. Trots att paketet bevisligen fanns i PostNords ägo fanns det inte anledning att göra något. Men för min skull hoppades man att det skulle lösa sig. Hyggligt av dem.

Paketet innehöll fyra grova ståltrådar som håller uppe innertaket på en VW Karmann Ghia. Det gjorde att jag visste en del om paketets kännetecken: minst 1,2 meter långt, knappast bredare än 0.1 meter och endast några hekto tungt. Rätt olikt exempelvis en platt-teve. Eller många andra paket. Men nya mail visade att ingen tänkte göra den minsta eftersökning mha min beskrivning av paketet. Personalen på kundservice sitter i Västerås och levererade bara standardsvar. En digital tjänst hade funkat bättre, då hade jag dessutom förmodligen sluppit ”önskar dig en fortsatt bra dag”. Jag försökte igen men svaret blev ungefär samma.

Hej, tack för ditt mail. Som min tidigare kollega skrivit är det hos avsändaren i avsändarlandet du lägger reklamationen just för att den är ägare av paketet/brevet och för att avsändaren köpt en tjänst i USA och inte i Sverige. Det är så att avsändaren äger paketet fram tills den når dig som mottagare, och i detta fall så har den aldrig anlänt till dig. För att du ska kunna få pengar tillbaka så är det avsändaren du kommer att få det ifrån. Jag får beklaga det som hänt och att försändelsen inte kommit fram till dig. Önskar dig en fortsatt bra dag.

Jag insåg att den juridiska beskrivningen om vem som äger paketet säkert var rätt men fascinerades likväl av ointresset. Reklamera så får du pengarna tillbaka, bra lösning kanske om man köpt en bok på Amazon. Mindre bra om man hittat något unikt. Mitt bekymmer nu var att på spårningssidan för US Postal Service stod sedan den 20 december ”addresse advised to pick up the item”. Säljaren hänvisade till detta när jag bad honom reklamera försändelsen. Han undrade nog om jag försökte lura honom när det så tydligt stod att det bara var att hämta paketet. Jag fick kontakta PostNord igen.

Jag behöver ett skriftligt intyg från er, på engelska, att ni slarvat bort paketet och därför inte kan leverera det. Undertecknad av behörig tjänsteman. Annars kan jag inte ta det vidare med min amerikanska säljare. Enligt hans tracking är det bara för mig att hämta upp paketet.

Tack för din epost. Vi kan inte skicka något intyg då försändelsen inte är konstaterat borta då ingen utredning har gjorts. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med avsändaren för en reklamation. Önskar dig en bra dag.

Det var nu mer än två veckor sedan paketet varit hemma hos mig och vänt. Men i PostNords system var paketet borta fysiskt såväl som administrativt. Eller rättare sagt, förmodligen var det inte fysiskt borta men ingen tittade efter det. Rekommendationen var att reklamera och få pengarna tillbaka, en lösning som överhuvudtaget inte inkluderade PostNords engagemang på något sätt. Säljaren ville ha bevis på att paketet var borta men PostNord kunde inte intyga det då det inte var konstaterat att paketet försvunnit. Och konstatera om det var borta eller ej kunde man inte göra utan en reklamation från säljaren. Moment 22. Mitt svar tillbaka gjorde att jag nu förmodligen blev registrerad i kategorin ”Ove-liknande kunder”. Snart ringde en tjänsteman upp mig, upprepade allt som tidigare skrivits och såklart – önskade mig en bra dag.

Säljaren var ändå en hygglig prick. Jag förklarade situationen och han lämnade in en reklamation borta i Phenix, Alabama. På US Postal service fick han även reda på att “Sweden usually requires 23 working days to complete their investigation.” Bäst att kontakta PostNord igen, vad händer nu?

Hej. Nu har jag fått avsändaren att reklamera. Fortsätter det att vara ”black box” (omöjligt att veta vad som händer) för mig som kund eller går själva spårandet att följa på något sätt? ”23 working days” är en månad, tar det så lång tid? Jag hoppas på det bästa. Paketet är ca 1 meter långt och smalt, borde inte försvinna. Och innehållet är extremt ovanligt och viktigt för mig.

Hej Anders, Tack för ditt mejl. Avsändaren reklamerar försändelsen till sin lokala post och kommer få information angående ärendet från dem. Jag rekommenderar att du håller kontakt med avsändaren för att få mer information i utredningen.

Jag vet! Det är intressant. Paketet finns bevisligen hos er men ni hittar inte det. Och avsändare och mottagare görs till problemägare. Paketet försvann för en månad sedan och PostNord är lyckligt obekymrade.

Sedan blev det tyst. Jag hade inte lust att skriva fler mail utan gick då och då in på spårningssidan där det fortfarande var tomt. Tills den 23 januari när paketet överraskande var inloggat på närmaste ICA. Jag väntade ett par dagar på avin men efter mailväxling fick jag reda på att jag kunde hämta paketet utan avi.

Jag insåg att det inte var över förrän jag hade paketet oskadat i min hand. Jag var också nyfiken på skicket, skulle det saknas adresslapp på den? Skulle det finnas tydliga skäl till att paketet inte hittat fram från början? Det visade sig att paketet var helt intakt, med tydlig adress för mottagaren, tydlig avsändare plus diverse etiketter som avslöjade en del av resan från Phenix till ICA i Löddeköpinge. Det hade med andra ord inte behövts något avancerat detektivarbete för att identifiera paketet, en icke synskadad 8-åring hade räckt fint. Så vad var förklaringen? Det får jag aldrig veta. Men en i en organisation med så lite intresse för kunden kan allt hända. Jag får istället glädjas av att jag nu kan börja montera innertaket.

Av |2017-05-22T19:14:14+00:0029 januari 2017|Etiketter: , , |2 kommentarer

2 Comments

  1. Rolf 14 september, 2017 at 10:15 - Svara

    Helt lysande beskrivning av allas vår vän, PostMord.

  2. Anna 29 maj, 2018 at 11:25 - Svara

    Fabulöst!
    Jag saknar ord.

Skriv gärna en kommentar