Du har inte mycket tålamod. Inte jag heller. För vi är som folk är mest, i alla fall i det avseendet. När googling av ”Kameruns huvudstad” började ta bråkdelen av tiden för att flytta sig till bokhyllan, så förändrades våra förväntningar radikalt. Ingen vill vänta. Produkten du nyss beställde förväntas ligga i brevlådan senast i övermorgon. Några sekunders laddtid på streamingtjänsten är ohållbart. Vi har gått från att få nyheter i brevlådan var 24 timme och på radion varje heltimme under dagtid, till att få nyheter när vi vill. Till och med till att få nyheter innan de hänt, som när en satellitbild visar var Rysslands nästa anfall av Ukraina kommer att ske. I en uppkopplad värld kommer vi snart kunna få mjölk till kylskåpet innan den tar slut eller sjukvård innan vi uppfattat behovet. ”Dina värden visar att du är på väg att få hjärtinfarkt. Stanna där du är, en vårdenhet är på väg till dig.” Med ett proaktiv agerande och god processdesign kan ledtiden för att tillgodose behov bli noll eller negativ, sett med kundens ögon. Kampen om kort ledtid kommer att fortsätta och intensifieras, oavsett bransch och sammanhang.

Snabbhet är viktigt, inte alltid för att det egentligen behövs utan för att det är möjligt. Vi lever i en kollektivt frampiskad ”now economy”. Den som agerar på en konkurrensutsatt marknad kan lägga ner diskussionen om snabbhet och kort ledtid är viktigt eller inte. Kunderna tycker det är viktigt. En kortare väntan är alltid bättre än en längre. Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge. Vill du behålla kunderna så är tid viktigt. Och även i branscher utan traditionell konkurrens spelar tiden stor roll. Tjugo minuters telefonkö, två timmar i väntrum, veckor av väntan på bygglov osv kommer aldrig att accepteras, oavsett sammanhang.

Och i en rad sammanhang har tiden verkligen en avgörande betydelse. Vad spelar det för roll att patienten till sist får möta den mest kompetenta kirurgen om tiden har gått och cancern redan är obotlig? Vilken nytta är det med en rättssäker asylprocess om individen under handläggningstiden har förlorat sin värdighet och psykiska hälsa?

Din verksamhet behöver sannolikt korta ledtiderna radikalt. Det är fullt möjligt, enklare än vad de flesta tror och långt mer belönande än förväntat.

Ytterligare perspektiv på tid och ledtid hittar du i inlägget Universella fiender, del 1: Tid