Anders Ljungberg
En blogg om verksamheters förmåga att skapa värde och utvecklas.
En blogg om verksamheters förmåga att skapa värde och utvecklas.

Läst och tyckt

I kundens skor – på riktigt (Boktips!)

Vid det här laget borde alla verksamheter vara präglade av kundfokus. Att sätta kunden i centrum har blivit allt viktigare över en rad decennier, under senare år har betydelsen ökat […]

Vill du verkligen vara jämförbar?

Nothing compares to you. Sinead O´Connor bidrog till din verksamhets soundtrack redan 1990 (jaja, Prince skrev låten). Antingen behöver en organisation ligga långt fram i jämförelse med andra. Eller så […]

Värm-böj-kyl-värm-böj-kyl-värm… puh… byt till slush!

Värm-böj-kyl är ett klassiskt sätt att beskriva förändring i tre faser, inspirerat av smedens arbete med att förändra en bit järn till önskad form och funktion. Smeden värmer först järnet, […]

Engage everyone in business process orientation (new book!)

In the long run, the foundation of business process orientation is a customer-driven, efficient, cross-bordering and engaging collaboration in the business processes of the organisation. It is everyone´s participation and […]

Silor får folk att göra dumma saker – (Boktips!)

Gillian Tett är prisad journalist och bland annat kolumnist på Financial Times. Det kanske mest unika med Tett är att hon är socialantropolog, inte vanligt för de ämnen hon skriver […]

Är kvalitetssäkring och säkerställa svenskans fulaste ord? (Boktips!)

I boken ”Det omätbaras renässans: En uppgörelse med pedanternas världsherravälde” görs ett välgörande angrepp på den mät- och uppföljningshysteri som råder i många verksamheter. Boken är en släkting till den […]