Tips och trend
Ersätt dolt, ineffektivt och reaktivt processarbete med synligt, smart och proaktivt
Vi tar det uppenbara först. Alla verksamheter har processer, har alltid haft, och kommer alltid att ha. Alla medarbetare jobbar på ett eller annat sätt i verksamhetens processer. I processerna förbrukas resurser, förädling sker, värde [...]
Hög tid för låg tid
Du har inte mycket tålamod. Inte jag heller. För vi är som folk är mest, i alla fall i det avseendet. När googling av ”Kameruns huvudstad” började ta bråkdelen av tiden för att flytta sig [...]
Topp 3 – därför gör processkartor inte dig glad
0. Du är helt normal. Ganska få blir upphetsade av processkartor. Och det finns risk att du aldrig sett en bra. Bortglömd kund Processer är värdeskapande strukturer. Om kartan inte förmedlar detta, så är det [...]
Sju utmärkande drag för avancerat processägarskap
Beskrivningen av processägarrollen är väletablerad, även om teori och praktik inte alltid går hand i hand. Processägaren har ett design- och utvecklingsansvar för värdeskapandet i ”sin” process, hela vägen från behov till tillfredsställt behov. Syftet [...]
15 steg för aktivt processägarskap
Ta på dig den röda jumpern sjöng Robert Broberg (ja, länge sedan, albumet Raket 1985). När det gäller processägare så är rekommendationen att ta på den gula hatten (se inlägget Inaktiva processägare – därför finns [...]