Resa framåt i tiden är ganska enkelt. Man behöver bara se tiden an. Tempot är inte så högt dock, men vi närmar oss framtiden en dag i taget. En hastighet vi är ganska vana vid. Och mycket fortare kan det inte gå, mer än i filmens värld.
En av de mer kända filmerna på temat tidsresor är Tillbaka till framtiden, de flesta har nog sett den (många i alla fall, en produktionsbudget på 19 miljoner för den första filmen gav 383 miljoner i intäkter). I Back to the Future Part II (1989) ställer Marty McFly och Emmet Brown in sin ”destination time” på svindlande 2015. Självklart överraskar destinationen de båda tidsresenärerna. Att det mesta av filmens spektakulära framtidsvisioner, utom själva tidsresan, återfanns i verklighetens 2015 är en annan historia.
COVID-19 har på många sätt tagit oss på en tidsresa. Någon verkar ha ställt in en okänd destinationstid, kanske runt 2030. Vi tycks ha hoppat fram ett decennium i tiden när det gäller digitalisering, e-handel, arbetsorganisation etc. Och utvecklingen genomfördes på bara några månader. De förändringar vi tillsammans gjort är stora och många av dem sannolikt bestående. Inte bara under en långvarig coronahantering utan även efter den. Därför kan begrepp och tillhörande synsätt av typen ”övervintra”, ”uthärda” och alla andra ”stå ut med” uttryck vara kloka att snarast sluta med. Som minst behöver verksamheter åka med i samtiden och acceptera den nya spelplanen. Ännu bättre är det om man kan vara med och påverka riktningen och aktivt ta vara på möjligheterna. Det brukar egentligen vara så – att det finns flera möjliga vägar framåt, men ingen bakåt. Förr finns inte.
Många organisationer väntar på att kunderna och framgången ska komma tillbaka. En del av dessa organisationer kommer upptäcka att de väntar på en perrong där inga tåg längre går. Kanske har kunderna hittat andra leverantörer, och glömt de gamla. Behovet kan ha ändrats väsentligt, eller har kunderna hittat helt nya sätt att tillgodose det. Kanske finns behovet inte ens kvar. Varje verksamhet med någon form av övervintringsstrategi tar en betydande risk, en risk att våren som man minns den aldrig kommer. Säkrast då att ställa in destination time 2030 för verksamheten – för att hamna i nutiden.
Lämna en kommentar