Det är inte lätt att sammanfatta en bok som redan är komprimerad. Nordström och Schlingmann har på 130 små sidor skrivit en sällsynt läsvärd bok för den som eventuellt är […]
I de flesta organisationer imponerar processorienteringen inte. Jo, en sådan pågår, men ofta omedvetet och sällan smart. De goda nyheterna är att därför finns alltjämt en närmast bokstavlig guldgruva att […]
Överallt finns de – (trumvirvel) processägare! 98 av 100 organisationer har det. Ja det är en gissning, men någonstans där ligger det. Anledningar till att processägare utsetts kan vara slentrian […]
Ett bra nyckeltal för en organisation är relationen mellan antal anställda som arbetar operativt i kärnverksamheten och totalt antal anställda. I mera extrema fall är det under hälften. Det vill […]
Att försöka sammanfatta Gary Hamels och Michele Zaninis bok Humanocracy är inte enkelt, snarare är det någonstans mellan svårt och dumt. Förordet är faktiskt intressantare än vad en genomsnittlig ganska […]
Vid det här laget borde alla verksamheter vara präglade av kundfokus. Att sätta kunden i centrum har blivit allt viktigare över en rad decennier, under senare år har betydelsen ökat […]