Processorientering faller inte på detaljer utan på dödssynder. Tre misstag räcker för att sänka allt arbete.
Process utan kund. Processerna går inte från hungrig till mätt. Kartorna blir introverta och kunden glöms bort. Arkitekturen speglar organisationens silos i stället för värdeskapande och strategi. Resultatet? Byråkrati och slöseri i stället för nytta. När kund och värdeskapande inte står i centrum kan resten kvitta – de flesta organisationer kan därför sluta läsa här.
Process utan människor. Linjen är inte delaktig, förstår inte och använder inte. Processbeskrivningarna blir dammiga dokument i ett dött ledningssystem i stället för levande vägledning för arbete och ledarskap. Processorienteringen blir då en kuliss, inte en verklig förändring.
Process utan ledarskap. Ledningen tror att de delegerat processorienteringen men har i själva verket abdikerat. Processynsättet kopplas aldrig till mål, resurser och uppföljning. Processorienteringen tynar bort – och eldsjälarna brinner upp.
Man kan misslyckas i detaljer och ändå lyckas. Men dödssynderna – de är dödliga.