För ett par veckor sedan beställde jag bildelar från Kalifornien. Uppenbarligen kom de fram idag. Mitt på en torsdag. Fast jag var inte där, ingen hade informerat att paketet skulle komma. Däremot fick jag i efterhand ett SMS. ”Hej! Vi har försökt leverera försändelse X idag, utan att nå dig.” Jag fick även reda på att jag kan ”arrangera ny leverans inom fem arbetsdagar”, eller hämta paketet i Malmö. Den nya leveransen kan jag bestämma dag för men inget mer, tiden förblir okänd.
Någon är alltså på fullt allvar ute och kör med en budbil, i hopp om att folk är hemma mitt på en vardag? Fast att ingen berättat att man är på väg? Då får man räkna med att man har kunder som är FedUp. Och hur ser det ut med effektiviteten och miljöhänsyn?
Det finns organisationer som har misslyckats med att förstå kunden och så finns det de som inte verkar ha försökt.
Det blir en tur till Malmö. Så länge får man glädjas åt att det inte är Ace Ventura som levererar paketet.
Det finns många varianter på transporttemat, att det är omöjligt att sätta en tid är vanligt. Ibland kan man inte ens välja innan eller efter 12. Min personliga favorit är när man blir uppringd 07.00 och föraren förklarar att han är på väg samtidigt som han frågar om vi har lastmaskin. När jag svarar att jag inte har det undrar han hur jag tänkte mig att varorna skulle lastas av. Mitt svar blev att det var inte jag som skötte frakten. Föraren talade då om för mig att då kördes mitt 3 dgr försenade paket till Helsingborg, och så blev det försenat ett dygn till.
Inte så kundorienterat! Borde bara gynna den som gillar att köra runt med bil…