Elbilen Tesla väcker fortfarande stor uppmärksamhet. Den är så annorlunda och spännande att den attraherar många av de som annars är helt ointresserade av bilar. Tesla uppfattas som en framtidsbil (hur rätt det är att förknippa bilar med framtiden är en annan historia), inte bara för eldriften utan mycket för designen och nytänkandet på insidan. Förarmiljön domineras av två skärmar, den ena 17 tum stor. Via mittskärmen styrs många av bilens funktioner och diverse information förmedlas. Inga knappar, spakar eller joysticks här inte.

Som företag har Tesla en kort historia vilket nog förklarar en hel del av bilens design och framgång. Det går inte att komma förbi att bilen Tesla är annorlunda och banbrytande just för att den inte har byggts av den traditionella bilindustrin. Bilen har blivit annorlunda och framgångsrik just för att det inte funnits några traditioner eller oskrivna regler, inga gamla leverantörsavtal, inga krav på att återanvända gamla lösningar osv. (Okej då, det finns en massa konservatism inbyggd i den här bilen också…)

Allt eftersom åren går riskerar en verksamhet att få en tung strukturell och kulturell ryggsäck att bära. En ryggsäck som gör verksamheten klumpig, svårstyrd och illa lämpad för att ge sig in på nya stigar eller obruten mark. Vad hade en helt ny aktör, utan ryggsäck, gjort med din bransch?