Idag kom jag via internet i kontakt med en diskussion om bensinslangars kvalitet (det kan onekligen låta som ett misstag i surfandet.) Diskussionen gällde kvaliteten på bränsleslangar från en av Sveriges detaljhandelskedjor för bildelar. Eller snarare bristen på kvalitet. Omdömet om slangen var tämligen unisont. ”Sämsta slangen jag använt.” ”Spricker och går sönder på bara några månader.” Jag har själv använt slangen i båtsammanhang och kände väl igen problematiken.

Till sist nådde diskussionen en representant för den aktuella kedjan som gick in och kommenterade.

Har kontrollerat våran statistik för denna produkt. År 2016 såldes: 3224 st med 2 st reklamationer. Försäljning åren bakåt ser likadan ut.

Kan ej se rapporter kring denna slang. Har ni en slang som är felaktig, kan ni givetvis ta med den till er lokala butik för kontroll. Ta då även med ert kvitto.

TVÅ reklamationer? Hur ”dålig” är den egentligen?

Därefter följde namn, telefonnummer och e-postadress till företagets kundservice. Ett mått sammanställt centralt i verksamheten antogs utgöra bevis på att kunderna har fel. 30 arga kunder samlade i en diskussion kan inte ha rätt för bevisligen är det bara 2 av 3224 som har klagat. En klassisk fälla, interna mått antas korrelerade med externa prestationer och kundens upplevelse av dem.

Man missar att den tid är förbi när kunder orkade gå tillbaka för små värden. Och vem sparar kvitto på småsummor? I detta fall handlar det om en dussinvara. En missnöjd kund byter leverantör, sprider badwill om den gamla och går vidare. Den aktuella slangstumpen är förmodligen en av de mest förlustbringande artiklarna för den här leverantören. En produkt kan vara usel, även om kunderna bara returnerar 6 artiklar av 10000 sålda.

 

 

 

(Vad det är för motor på bilden? Bildbanken den är hämtad ifrån säger bara ”Vintage engine Volkswagen Meeting on May 6 ,2016 in Samutprakan, Thailand.” Resten får man lista ut själv. Växelströmsgeneratorn tyder på att den är av årsmodell 1975 eller senare. Till höger skönjer man insuget som sitter på motorer med dubbelportstopplock. Förmodligen en 1600-kubikare med 50 hästkrafter. Luftrenaren är av låg modell. Den användes i bussar och i Karmann Ghia. Men helt original är den inte. Någon har pluggat urtaget för den mekaniska bränslepumpen, antagligen döljer det sig en elektrisk bränslepump någonstans till vänster. Ifall du undrade.)