Mitt liv som kund
Kundorientering kan också vara fallprevention!
Bedriver din organisation ”fallprevention”? Ja, en oväntad fråga men förklaring följer! Varje år orsakar fallolyckor i Sverige betydande lidande, 2000 dödsfall och samhällskostnader på 16,8 miljarder. Orsakerna till dessa olyckor är många och varierande vilket [...]
Alla organisationer har kunder, men långt ifrån alla förtjänar dem
Kundfokus är en nyckel till hållbar framgång, oavsett om en organisation är verksam inom privat eller offentlig sektor. Att frånvaro av kundfokus drabbar en organisations kunder är självklart. Missnöje kan uppstå och ta sig uttryck [...]
Jag är inte döv – jag bara struntar i dig
En reklamationsprocess har typiskt många intressenter och olika behov ska tillgodoses. Det betyder, i vanlig ordning, att om processen inte designats med ett utifrån-och-in perspektiv så blir kunden bara en intressent bland andra, kanske inte [...]
Kundservice? Eh, varför heter det så?
Kundservice för stora organisationer påminner alltmer om hus utan dörrar och fönster. Det gäller att hitta den där lilla, lilla springan där du kan stoppa in ditt ärende. På en tid när springan är öppen. [...]
Dessvärre – det hänger inte ihop!
E-handel kan vare en integrerad möjlighet av varuförsörjningen fram till kund. Processer och kundresor kan ha varit en utgångspunkt för digitalisering. Eller så var det inte fullt ut så. Faktisk tillgänglighet av en vara i [...]